Safety Advisor - Mobile , Africa


Central African Republic
Closing date: 10 April 2016

Terms & Conditions: 12 month contract, €4550 per month salary, 4 days annual leave per month, global medical coverage, €75000 AD&D coverage. Projected start date in April or May 2016.

NOTE: French version to follow / version française ci-dessous

INSO supports the humanitarian community with vital coordination and information services that save lives and improve access.

We are now seeking an experienced individual to join our team as an INSO Safety Advisor – Mobile based in Bangui, Central African Republic with frequent travels/stays in INSO sub-regional offices in Bossangoa (North region) and Bambari (East region). The Safety Advisor is responsible for delivery of INSO’s services to all NGO members in his/her area of responsibility and will combine a strong safety background with experience of the country context, a clear understanding of humanitarian safety principles and a flexible, outgoing personality.

The Safety Advisor position is being offered on a 1-year renewable term.

Key Areas of Responsibility:
Assist the country director with coordination, representation and crisis assistance to NGO in Bangui and in the region.
Travel to the sub-regional offices and stand-in for safety advisors in Bangui, Bambari and Bossangoa during their leaves/absences
Assist the country director and the safety advisors with recruitment and training of INSO field monitors in each prefecture.
Establish and maintain an active information network, which includes NGOs, the UN, military forces, and other national and international security actors to obtain credible and relevant safety information.
Provide NGOs with timely and credible security information and contextual analysis of the local security situation through: daily FLASH alerts, weekly incident lists and bi-weekly analytical reports.
Facilitate and lead regular NGO community security roundtables in your region of responsibility, presenting trends and facilitating discussions.
Assist NGOs in developing their own security management capacities by reviewing policy documents, conducting site-security surveys, and assisting in crisis evacuation planning.
Manage a small office team including supervising national staff and oversight of local logistics and administration.
Effectively represent, promote and protect INSO's mandate of independence, impartiality and neutrality.

Mandatory Requirements:

Fluent in FRENCH (written and spoken).
Graduate level education or equivalent work experience.
Minimum 3 years spent in insecure/conflict-affected environments.
Proven writing and analytical abilities (sample requested).
Demonstrable understanding of humanitarian safety practices & principles and their application.


Preferred Characteristics:
Minimum 1 recent year experience in CAR - ideally in an NGO safety role or equivalent - and demonstrable understanding of the security dynamics.
Employment history that reflects experience in both security and civilian fields.
Experience with NGO security and/or project management.
Existing information networks
English or local language skills.
Experience in staff capacity development and training.


How to Apply:
Interested persons are requested to send the following to xxxxx@xxxxx.com no later than 17:00GMT on 10 April 2016 


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 Safety Advisor Mobile 

Le poste est offert pour une durée de 1 an (renouvelable).

Principales responsabilités:
Assister le directeur pays avec la coordination, représentation et soutien aux ONGs en gestion des crises à Bangui, et dans les régions.
Assurer la présence dans les bases régionales d’INSO à Bossangoa et Bambari pour remplacer les Safety Advisors en congés ou pendant leurs déplacements
Assister le directeur pays et les safety advisors avec le recrutement et formations des moniteurs de terrain dans les préfectures.
Etablir et maintenir un réseau actif et crédible de sources d’information, qui inclura, sans s’y limiter, les ONG, les agences des Nations Unies, les forces de sécurité, et autres acteurs nationaux et internationaux.
Fournir aux ONGs des informations et analyses sécuritaires crédibles et rapides sur la situation locale et régionale.
Produire des rapports bimensuels détaillés sur l’évolution du contexte régional et son impact sur les ONGs; produire une liste hebdomadaire des incidents survenus dans la région; produire des rapports d’alerte immédiate.
Organiser des réunions de sécurité hebdomadaires avec les ONG présentes dans la zone de responsabilité, identifier les tendances et faciliter les discussions
Assister les ONGs à renforcer leur capacité en gestion de la sécurité, en révisant leur plans de sécurité, conduisant des évaluations de leurs locaux, et les assistant avec le développement des plans d’évacuation.
Diriger une équipe opérationnelle sur sa zone d’intervention, y compris la gestion du personnel local et la supervision des aspects logistiques et administratifs de la base.
Représenter, promouvoir et protéger les principes humanitaires d’indépendance, d’impartialité et de neutralité d’INSO.

Compétences et expériences requises:
Français couramment parlé et écrit
Anglais niveau correct
License ou équivalent dans un champ d’étude pertinent.
Minimum 3 ans d’expérience humanitaire dans des contextes de conflit/ urgences.
Capacités prouvées de rédaction de rapports et d’analyses (un échantillon sera demandé).
Connaissance du monde humanitaire et des principes humanitaires, ainsi que de l’approche des ONG en termes de gestion de la sécurité.
Capacité d’adaptation à des cultures et milieux sociaux divers.
Compréhension et engagement envers les principes humanitaires d’indépendance, d’impartialité et de neutralité.

Autres compétences souhaitées (les candidats devraient au moins posséder une des compétences suivantes):
1 an ou plus d’expérience récente en RCA (quelle que soit la position mais idéalement en position qui inclut gestion de sécurité ONG).

Expérience professionnelle équilibrée entre thématiques de sécurité ONG et hors sécurité.

Expérience en conduite de projet en ONG, y compris sur des thématiques de sécurité.

Accès à des réseaux de contacts ou d’information locaux pertinents.

Expérience en formation et développement des capacités des équipes.

Anglais ou une langue locale couramment parlé et écrit

Qualification formelle de formateur (HEAT, NGO security and safety management, etc…).